Kopen, verkopen en hypotheek

Een huis, appartement, bedrijfspand of stuk grond heet ook wel een "onroerende zaak". Een onroerende zaak pak je niet op of neem je niet mee. Toch wilt u zeker weten dat wat u koopt echt van u is. Die zekerheid biedt de notaris. Hij zorgt ervoor dat u de eigendom van het huis krijgt en dat de verkoper zijn geld ontvangt. In Nederland zijn de voorschriften als volgt: De notaris (of zijn medewerkers) controleren voordat het geld naar de verkoper gaat of:

  • De verkoper echt die persoon is (controle paspoort, geldigheid paspoort en BRP (Basisregistratie personen)
  • De verkoper bevoegd is om te verkopen (via een eventuele nalatenschap, controles via curateleregister en faillissementsregister)
  • De verkoper wel echt de eigenaar is (controle via Kadaster)
  • De hypotheek van de oude eigenaar op de onroerende zaak is afgelost (controle via Kadaster en overleg met bank)
  • U het onroerend goed koopt dat u denkt te kopen (Kadaster)
  • Er iemand anders is die ook rechten heeft op de onroerende zaak (erfdienstbaarheid), bijv. een recht van overpad of verplichtingen om uw huis in een bepaalde kleur te schilderen.

De controles bij het Kadaster vinden drie maal plaats. De laatste controle gebeurt 24 uur na de inschrijving van de nieuwe eigendom en vlak voordat de notaris het geld overmaakt naar de vorige eigenaar.